Franczyza – minusy oraz zalety tej metody prowadzenia działalności

Franczyza to metoda prowadzenia firmy. Zachodzi w niej relacja pomiędzy franczyzobiorcą a franczyzodawcą. Ich współpracę określa pisemna umowa.
Franczyza to prowadzenie własnego biznesu pod szyldem popularnej marki.

Może być to przeróżna działalność, dla przykładu restauracja, sportowy obiekt albo choćby wynajem długoterminowy samochodów z możliwością wykupu bez bik kserokopiarek. To ciekawa alternatywa dla osób rozpoczynających aktywność – możność pracy pod opieką bardziej doświadczonego biznesowego partnera.
wynajem kserokopiarek

Źródło: pixabay.com
Zarządzanie
Podstawową zaletą dla franczyzobiorcy jest z pewnością poczucie bezpieczeństwa wynikające z kupienia gotowego projektu, jaki odniósł rynkowy sukces. Popularna marka ma oddziaływać na nabywców niczym przynęta na muchy. Franczyzodawca podzieli się ze swym partnerem biznesowym nie wyłącznie marką, lecz też know-how. Franczyzobiorca liczyć może na fachowe wsparcie. Pomoc najczęściej obejmuje: wybór lokalizacji, kontrole biznesowe, szkolenia tyczące się księgowości. Plusem jest też brak potrzeby posiadania ogromnego kapitału na początek działalności. Przedsiębiorca nie buduje przedsiębiorstwa od zera. Dostaje gotową markę, kursy dla siebie i pracowników, pomoc merytoryczną jak też przywiązanych do marki klientów.
Musimy wziąć jednakże pod uwagę, że franczyzobiorca ponieść musi koszt opłaty wstępnej za udzielenie licencji, natomiast przez cały czas trwania układu uiszczać na rzecz franczyzodawcy sprecyzowany w kontrakcie procent od obrotów.

Debiutującemu biznesmenowi – pomimo posiadania silnej marki – czasami może być trudno zapracować na koszt utrzymania lokalu, zatrudnienia pracobiorców a także należności dla franczyzodawcy.
Kategoria: Bez kategorii
Tagi: , ,